Monday, October 4, 2010

EL-NINO


ANG CHIN WAH
206009


El- Nino


El- Nino/ La Nina- osilasi selatan (El Niño/La Niña-Southern Oscillation), atau ENSO, adalah kuasi- berkala yang berlaku di Lautan Pasifik tropika kira- kira setiap lima tahun, tetapi berbeza dalam tempoh dalam linkungan tiga hingga tujuh tahun. Fenomena tersebut diciri dengan variasi suhu permukaaan timur Lautan Pasifik tropika, iaitu pemanasan atau pedinginan yang dikenali sebagai El- Nino dan La- Nina masing- masing, serta tekanan udara permukaan di Pasifik barat tropika yang dikenali sebagai osilasi selatan. Kedua- dua variasi tersebut digabungkan: fasa laut hangat, El Niño, menyertai tekanan udara permukaan yang tinggi di sebelah barat Pasifik, manakala  fasa sejuk, La Nina, menyertai tekanan udara permukaan rendah di barat Pasifik. Mekanisme yang menyebabkan ayunan tetap dikaji.

ENSO menyebabkan cuaca ekstrem seperti banjir, kekeringan dan gangguan cuaca lain di banyak kawasan di dunia. Negara-negara membangun yang bergantung kepada pertanian dan perikanan, terutama yang bersempadan dengan Lautan Pasifik, adalah yang paling terjejas. Dalam penggunaan popular, "El Niño-Southern oscillation" sering disebut hanya "El Nino". El Nino adalah bahasa Sepanyol untuk "anak" dan merujuk pada anak Kristus, kerana pemanasan secara berkala di Pasifik yang berhampiran Amerika Selatan biasanya berlaku pada sekitar waktu Natal.

Definisi

El- Nino ditakrifkan sebagai perbezaan suhu permukaan Lautan Pasifik yang berterusan apabila dibandingkan degan nilai purata. Definisinya ialah pemanasan atau pendinginan sekurang- kurangnya 0,5 ° C (0,9 ° F) melinkungi timur-tengah Lautan Pasifik tropika. Biasanya, kejadian tersebut terjadi pada jeda yang tidak teratur dari dua hingga tujuh tahun dan berlangsung selama sembilan bulan hingga dua tahun. Apabila pemanasan atau pendinginan berlaku selama tujuh hingga sembilan bulan, ia diklasifikasi sebagai keadaan El- Nino/ La- Nina. Apabila ia berlaku dari lima hingga tujuh bulan sahaja, ia diklasifikasikan sebagai episod El- Nino/ La- Nina.

 Tanda- tanda awal El- Nino


  • Peningkatan tekanan permukaan di Lautan India, Indonesia, dan Australia.

  • Penurunan tekanan udara di Tahiti dan selebihnya dari tengah dan timur Lautan Pasifik.

  • Angin Pusat di Pasifik selatan timur menjadi lemah atau menuju ke timur.

  • Hawa hangat  meningkat berhampiran Peru, menyebabkan hujan di gurun utara Peru.
  • Air hangat tersebar dari barat Pasifik dan Lautan Hindi ke timur Pasifik. Kejadian tersebut mendatangkan hujan, menyebabkan kekeringan yang keterlaluan di barat Pasifik dan hujan di timur Pasifik yang biasanya kering.


Kebiasaannya, lautan Pasifik sentiasa ditiupi angin timur iaitu hembusan angin timur ke barat yang meniup air laut hangat jauh dari lautan bahagian timur - sebelah Peru dan Chile - menuju ke barat lautan Pasifik, mengarah pantai Australia dan kepulauan Filipina.
Permukaan air ini diganti dengan air sejuk yang terjadi dari arus Antartic Humbolt Current yang sentiasa datang dari pantai benua Amerika Selatan. Ini menyebabkan suhu permukaan laut di bahagian tengah dan timur lautan Pasifik menjadi lebih sejuk dari bahagian barat. Bagaimanapun, dalam tahun-tahun terjadinya El Nino, angin timuran berkurangan.
Oleh itu, air hangat yang sepatutnya menuju ke arah barat sebaliknya berputar balik merintangi lautan Pasifik. Ini mengakibatkan memperlahankan kejadian Arus Humbolt yang sejuk, menyebabkan timur Pasifik, yang sepatutnya menjadi sejuk, menjadi hangat sebaliknya. Semasa air laut hangat memanaskan udara di atasnya, ia menaikkan daya pengapungan lapisan bawah atmosfera, yang mana menyebabkan pengolakan awan dan hujan lebat.
Apabila El- Nino berlangsung selama berbulan- bulan, pemanasan lautan luas akan berlaku dan menyebabkan kesan ekonomi yang ketara terhadap ekonomi nelayan tempatan bagi pasaran antarabangsa.

Punca

Punca sebenar yang mengakibatkan fenomena ini masih lagi dikaji.
Kesan fasa hangat ENSO (El- Nino)

Amerika Selatan

Peningkatan hujan berlaku di timur-tengah dan timur Lautan Pasifik. Kesan El Nino di Amerika Selatan adalah lebih langsung dan kuat daripada di Amerika Utara. El Nino diikuti dengan cuaca hangat dan basah pada bulan Disember hingga Januari di sepanjang pantai utara Peru dan Ecuador, menyebabkan banjir besar yang kuat atau ekstrem. Kesannya pada bulan Februari, Mac dan April mungkin menjadi kritis. Sepanjang pantai barat Amerika Selatan, El Nino mengurangkan kejulangan sejuk dan air yang kaya dengan nutrisi untuk menampung  populasi ikan besar,yang secara langsung menampung burung laut. Hal ini menyebabkan ikan sepanjang pantai Peru berkurangan. Industri perikanan tempatan di sepanjang pantai yang juga mengalami implikasi daripada kejadian El Nino yang berterusan.

ENSO boleh memberi peluang kepada spesies kecil yang cepat bertumbuh disepanjang pantai Peru, akibat populasi yang rendah menyingkirkan pemangsa di kawasan tersebut. kesan yang serupa juga menmanfaatkan burung yang sering berhijrah pada setiap musim bunga dari kawasan tropika yang di mana terdapat banyak pemangsa ke kawasan sarang yang mengalami tekanan angin.

Brazil selatan dan utara Argentina juga mengalami keadaan yang lebih basah daripada normal terutamanya semasa musim bunga dan awal musim panas. Chile Tengah menerima musim sejuk yang lebih dingin dengan hujan yang lebat, dan Peru-Bolivia Altiplano kadang-kadang terbabit dalam peristiwa hujan salji musim sejuk yang tidak biasa. Cuaca yang kering dan panas berlaku di bahagian-bahagian di Sungai Amazon Basin, Colombia dan Amerika Tengah.

Amerika Utara

Pengaruhan El- Nino telah menyebabkan musim sejuk lebih hangat dan lebih kering daripada purata di barat laut, tengah barat laut, dan tengah timur laut Amerika Syarikat, dan kerananya menyebabkan pengurangan salji dari biasanya. Sementara itu, musim sejuk secara ketara lebih basah di barat laut Mexico dan barat daya Amerika Syarikat termasuk tengah dan selatan California, manakala musim sejuk di timur laut Mexico dan sebelah tenggara Amerika Syarikat (termasuk wilayah Tidewater Virginia) lebih sejuk dan basah dari biasa selama fasa osilasi El Nino.  


Di Kanada, musim sejuk yang lebih hangat dan kering berlaku di sebahagian besar negara , walaupun variasi kurang ditemui di Wilayah Maritim. Musim panas yang berikut  didapati hangat dan kadang-kadang kering dan menyebabkan kebakaran hutan di merata-rata tempat sepanjang Tengah / Timur Kanada. Dipercayai juga pada Januari 1998, fenomena ribut ais yang menghancurkan sebahagian daripada Selatan Ontario dan Quebec Selatan, adalah disebabkan kesan pemanasan daripada El- Nino. El- Nino menghangatkan Vancouver semasa Sukan Olimpik 2010 berlangsung pada musim sejuk, sehingga daerah tersebut mengalami musim sejuk subtropis.

Pengaruhan El Nino pada musim panas pula adalah lebih basah dari biasa di di barat laut, tengah barat laut, dan tengah timur laut dan daerah pergunungan di Amerika Syarikat.

Negara- Negara Lain
Di Afrika, Timur Afrika, termasuk Kenya, Tanzania dan pengalaman cekungan Nil Putih, telah mengalami hujan panjang dari bulan Mac hingga Mei, dan lebih basah daripada keadaan normal. Ada juga yang lebih kering daripada keadaan normal dari Disember hingga Februari di Afrika Selatan-pusat, terutama di Zambia, Zimbabwe, Mozambique dan Botswana. kesan langsung El Niño menyebabkan keadaan kering berlaku di beberapa bahagian Asia Tenggara dan Australia Utara, meningkatkan kebakaran hutan dan kabut yang serius serta  penurunan kualiti udara secara dramatik. Didapati juga Queensland, pedalaman Victoria, pedalaman New South Welsh dan Tasmania timur lebih kering daripada biasa dari bulan Jun hingga Ogos. Barat Semenanjung Antartika, yang Ross, Bellingshausen, dan sektor Laut Amundsen mempunyai lebih banyak ais laut semasa berlakunya El Niño. Bellingshausen, Laut Amundsen dan Laut Weddell juga menjadi lebih hangat dan mempunyai tekanan atmosfera yang lebih tinggi.

Kesan El- Nino di Eropah tidak jelas sepenuhnya, tapi kurang terpengaruh seperti  sebahagian besar benua lain. Ada beberapa bukti bahawa El- Nino boleh menyebabkan keadaan yang lebih basah, musim sejuk yang kabur di Eropah Utara dan bagi situasi yang lebih ringan, musim sejuk lebih kering di kawasan Laut Mediterranean. Musim sejuk El- Nino yang luar biasa didapati pada tahun 2006/2007 di Inggeris dan Eropah Barat, dan liputan salji Alp juga sangat sedikit pada musim itu.

Baru-baru ini, Singapura mengalami kekeringan pada bulan Februari pada tahun 2010 sejak pencatatan bermula pada tahun 1869. Dengan hanya 6,3 milimeter air hujan turun pada bulan tersebut dan suhu mencecah setinggi 35 darjah Celsius pada tarikh 26 Februari. 1968 dan 2005 menunjukkan bulan Februari yang terkering  ketika hanya 8,4 mm hujan turun.

Kesan fasa dingin ENSO (La- Nina)
Amerika Selatan
 
Wabak kekeringan berlanda di sekitar daerah pesisir di Peru dan Chile. Dari bulan Disember sampai Februari, Brazil utara lebih basah dari biasanya.

Amerika Utara

La Nina menyebabkan sebahagian besar kesan berlawanan dari El Nino. La Nina menyebabkan hujan merata-rata di tengah barat Utara, Rockies Utara, California utara, dan di daerah selatan dan timur barat laut Pasifik. Sementara itu didapati penurunan hujan di negara bahagian barat daya dan tenggara yang lebih rendah daripada purata.
La- Nina berlaku pada tahun 1904, 1908, 1910, 1916, 1924, 1928, 1938, 1950, 1955, 1964, 1970, 1973, 1975, 1988, 1995.

Aktiviti taufan tropika Atlantik meningkat secara ketara selama La Nina.

Di Kanada, La Nina akan menyebabkan kesejukan, musim sejuk yang lebh bersalji, seperti yang dicatat tentang jumlah salji yang memecahkan rekod pada musim sejuk 2007/2008 La Nina di Kanada Timur.

Asia
Sepanjang tahun La- Nina, pembentukan taufan tropika, bersama-sama dengan kedudukan belakang subtropis, bertukar ke arah barat melintasi bahagian barat Lautan Pasifik, yang meningkatkan ancaman terhadap daratan China daratan. Pada bulan Mac 2008, La Nina menyebabkan penurunan suhu permukaan laut di Asia Tenggara dengan jumlah 2 ° C. Hal ini juga menyebabkan hujan deras di Malaysia, Filipina dan Indonesia.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment