Monday, October 4, 2010

PENCEMARAN AIR

                               

TEO JIA QI
205961



PENCEMARAN AIR    



AIR sumber adalah penting untuk minuman , perikanan , sistem kebersihan , pertanian dan lain-lain . Oleh itu , air adalah komponen penting dalam kehidunpan manusia . Namun mengetahui kepentingan air dalam kehidupan , manusia mudah mengabaikannya dengan mencemarkannya dan mengotorkan laut , tasik , sungai dan longkang . Pencemaran mengikut definisi bermaksud “ Untuk meroskkan atau tidak bersih atau kotor.” Semasa air dirasakan tidak sesuai untuk digunakan oleh manusia , maka ia akan didefinisikan sebagai pencemaran air .                                                                     
                        Pada zaman kini , pencemaran air terdapat beberapa jenis . Antara jenis pencemaran air adalah seperti berikut :

Pencemaran terma – pencemaran terma boleh menyebabkan berlakunya pengurangan kadar oksigen di dalam air dan meningkatkan kadar keperluan biological oleh organisma akuatik untuk oksigen . Hal ini kerana pencemaran jenis  itu boleh berlaku apabila ari digunakan sebagai bahan penyejuk berdekatan kilang industri dan kemudian kembali kepada persekitaran akuatik dengan kadar suhu yang tinggi .


Pencemaran organik – Apabila bahan  organik ini meningkat di dalam tangki air , junlah bahan hancur akan meningkat. Hal ini kerana pencemaran organic berlaku apabila lebihan bahan organnik seperti baja dan kumbahan memasuki air . Bahan hancur akan menggunakan banyak oksigen apabila proses kehancuran berlaku . Dengan itu , kekurangan oksigen akan membunuh organisma akuatik . Semasa organisma akuatik itu mati , ia akan sama musnah dengan bahan hancur berkenaan .

Pencemaran Ekologikal – Sebagai contoh , pencemaran ekologikal akan meningkat daripada bahan aliran selepas berlaku tanah runtuh , juga akan meningkat jumlah kotoran dalam air . Hal ini kerana pencemaran ekologikal akan berlaku apabila pencemaran bahan  kimia , pencemaran organic atau pencemaran terma berlaku daripada persekitaran alam , bukannya aktiviti kemanusiaan . Contoh lain ialah apabila haiwan seperti rusa mati lemas dalam banjir dan kemudian sejumlah besar bahan organik yang mengalir ke dalam air .  


Pencemaran toksik – penyumbang terbesar kepada pencemaran kimia ialah racun rumpai , racun serangga dan bahan buangan industri . Hal ini kerana sejenis pencemaran berbentuk kimia yang tidak terhasil dalam sistem  akuatik .




Pencemaran air membawa masalah kepada manusia dan alam sekitar . Hal ini kerana masalah pencemaran air telah semakin serius dan mempengaruhi kehidupan kita . Kesan-kesan pencemaran air telah menjadi masalah yang perlu diatasi oleh manusia . Antara kesan-kesan pencemaran air adalah seperti berikut :


KESAN KEPADA HIDUPAN AKUATIK

Alam sekitar rosak dengan teruk terutama di tempat yang mengalami pencemaran air .Pencemaran air memberi kesan kepada sistem eko laut , sungai , muara , tasik dan air dari tanah . 

Bagaimanapun , pencemaran air bukan hanya memberi kesan kepada alam sekitar , malah turut memberikan kesan kepada spesies yang menggunakan alm sebagai habitat . Hidupan liar akuatik adalah antara mangsa pencemaran air . Sejenis pencemaran yang memberikan kesan kepada air ialah bentuk fizikal , seperti peningkatan suhu . Oleh kerana air dialirkan daripada kilang industri , hampir 15 hingga 25 miligram air yang dipanaskan diairkan ke dalam sistem penyrjuk air .

Apabila air panas itu dialirkan keluar ke sungai suhu air sungai itu akan meningkat . Hasilnya , ia akan mengganggu perhubungan ekologikal di antara sistem air dan hidupan akuatik . Malah , peningkatan suhu walau sedikit adalah bahaya kepada pelbagai ikan dan hidupan akuatik lain .


KESAN KEPADA KESIHATAN MANUSIA

Semua jenis pencemaran air mempunyai kesan dan berbahaya kepada manusia serta spesies lain jika ia terlalu serius . Contohnya , sodium boleh menjadi implikasi kepada masalah jantung , nitat pula mampu menyebabkan masalah darah .

Disenteri , salmonella , cryptosporidium dan hepatitis adalah antara penyakit yang berjangkit menerusi keracunan air minuman dan air untuk mandi . Sesetengah pantai , sungai dan tasik tidak sesuai untuk orang ramai bersantai kerana bahan buangan kilang yang mencemari kawasan itu .

Pencemaran air menjadi masalah yang amat serius di Negara dunia ketiga di mana jutaan manusia mendapatkan air minuman dari kawasan yang dicemari dengan bahan buangan manusia sendiri . Pencemaran sebigini dikatakan menyebabkan lebih tiga juta kematian setiap tahun  kerana cirit-birit , kebanyakannya terdiri daripada kanak-kanak .





KESAN KEPADA TUMBUHAN BIOMASS

Dengan peningkatan pencemaran kimia seperti nitrat dan fosfat , ia boleh menyebabkan kerosakan rumpair dalam sistem air , sekali gus mengubah habitat tumbuhan akuatik . Hal ini kerana pencemaran air turut kesan kepada tumbuhan .



KESAN KEPADA TANAH BASAH


Tanah basah menyediakan habitat kepada banyak organisma hidup dan species tumbuhan . Apabila fosforus daripada pencemaran bahan kimia ditambah dalam system air , lebih banyak rumpair tumbuh . kebanyakan daripada fosforus yang ditambah ke dalam sistem air dihasilkan daripada kilang industri yang berhampiran . Dengan peningkatan fosforus , ia menyebabkan ekosistem menjadi tidak seimbang . Pencemaran air berkaitan dengan jatuhnya kualiti air yang diukur daripada criteria biological , kimia dan fizikal . 

Gambar-gambar di bawah menunjukkan kejadian-kejadian  pencemaran air:











    







Dalam usaha mengekalkan tahap pencemaran semasa supaya tidak menjadi lebih teruk maka langkah-langkah yang wajar perlu diambil supaya punca pencemaran dapat dikurangkan dan antara langkah-langkah yang boleh diambil adalah seperti berikut :-


a)      Pemansangan perangkap sampah

Kita perlu merangkap sampah dipasang di tempat-tempat strategik di sepanjang parit utama untuk memerangkap sampah sarap juga memudahkan pengurusan penyelenggaraan . Hal ini adalah untuk mengatasi sampah sarap dialirkan oleh air melalui longkang .


b)     Menyediakan tangki takungan bawah tanah yang dirawat

Kita perlu menyediakan tangki takungan bawah tanah dan menggunakan bioteknologi selaras dengan usaha negara . Dengan itu , kita dapat mengatasi masalah pelepasan air buangan domestik supaya tidak dilepaskan terus ke dalam sistem perparitan .Oleh itu , pihak kerajaan mesti memperuntukkan sejumlah wang supaya sistem perparitan daripada kawasan perumahan terutama kawasan perindustrian perlu dibina saluran paip khas .



c)      Kempen kesedaran melalui iklan TV

Kempen kesedaran melalui iklan TV mengenai kesan sikap individu yang membuang sampah tanpa memikirkan kesannya . Ini adalah untuk mengatasi masalah sikap kebanyakan penduduk yang bersikap ‘tidak apa’ perlu ditangani .

Sudah tiba masanya kita kembali siapa sebenar yang memerlukan ‘soul reawakening’. Oleh yang demikian ,  kita harus fikirkan keadaan generasi akan datang yang terpaksa menanggung hasil tindakan yang kita buat hari ini . Selain itu , adalah setiap individu berubah kita seharusnya tidak mementingkan diri sendiri .

d)     Menambah bilanag tong sampah di pusat pengumpulan sampah
Tong sampah perlu ditambah di tempat strategik sebagai pusat pengumpulan sampah supaya sampah tidak melimpah . Hal ini kerana hasil tinjauan juga mendapati bahawa pengurusan sampah yang lemah bukan sahaja pada peringkat sekolah tetapi juga peringkat majlis perbandaran yang menyebabkan sampah sarap dibuang  di longkang atau parit .
                                                                     

No comments:

Post a Comment